لوازم آشپزخانه از ورق فولادی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)



طیف گسترده ای از لوازم آشپزخانه از سینک، اجاق گاز و یخچال گرفته تا ظروف آشپزخانه و قاشق و چنگال از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. ظروف استیل مخصوصاً ظروف پخت و پز برای فرآیندهای مختلف پخت مانند؛ برای سرخ کردن، خورش، جوشاندن، پخت و پز و غیره استفاده می شود. در بین انواع آلیاژ استنلس استیل، ورق استیل 304 بیشترین کاربرد را در تولید لوازم آشپزخانه دارد. در این مقاله به بررسی مشخصات ظروف استیل (ظروف استیل) می پردازیم. سپس دلایل انتخاب کلاس 304 آورده شده و در نهایت به طور مختصر به ارائه مراحل ساخت این دستگاه ها می پردازیم.

مزایا و معایب ظروف فولادی

مزایای استفاده از ورق استیل در تولید ظروف آشپزخانه.

1- در برابر خوردگی مقاوم است و طعم غذا را تحت تأثیر قرار نمی دهد: وسایل آشپزخانه معمولاً در معرض رطوبت هستند و حتی این وسایل نیز شسته می شوند. به همین دلیل باید مقاومت در برابر خوردگی خوبی داشته باشند. مخازن ورق فلزی به دلیل دارا بودن کروم و نیکل، عموماً مقاومت در برابر خوردگی خوبی دارند. فولاد ضد زنگ بر طعم غذا تأثیر نمی گذارد و از نظر واکنش شیمیایی یک ماده خنثی است. یعنی می توان از ظروف استیل برای پخت غذاهای اسیدی مانند مرکبات، گوجه فرنگی و سرکه استفاده کرد. همچنین اگر غذاهای اسیدی را در این وسایل بپزید، دچار خوردگی نمی شوند. اگر فلزاتی مانند آلومینیوم و آهن واکنش پذیر باشند و غذاهای اسیدی را در ظروف ساخته شده از این فلزات بپزند به سطح ظرف آسیب می رساند و همچنین طعم غذا را تغییر می دهد.

2- کیفیت و دوام بالا. ورق فولادی مقاومت خوبی در برابر خراش دارد. همچنین سخت تر از آلومینیوم و مس است و نقطه ذوب بالاتری دارد. بنابراین ظروف فولادی در مقایسه با این مواد دوام بیشتری دارند. چینی، شیشه و چدن سخت‌تر از فولاد ضد زنگ هستند، اما شکننده هستند و در صورت برخورد با اجسام دیگر می‌شکنند، در حالی که ظروف فولادی اینطور نیستند.

3-مقاومت در برابر حرارت: ظروف چدنی می توانند بدون هیچ مانعی در برابر حرارت مقاومت کنند.

4- نگهداری آسان: نگهداری آسان و سبکی از دیگر مزایای ظروف فلزی است. این دستگاه ها نیاز به نگهداری خاصی ندارند و به راحتی تمیز می شوند. سهولت تمیز کردن فولادهای زنگ نزن این مواد را در بخش آلیاژهای صنعتی قرار داده است. زیرا یکی از مهم ترین نکاتی که لوازم آشپزخانه باید داشته باشد این است که تاثیر منفی بر سلامت افراد نداشته باشد.

سطوح فولادی ضد زنگ درخشندگی براقی دارند، بنابراین، اگر از ظروف استیل به درستی مراقبت شود، حتی پس از سال‌ها استفاده، ظرف باز هم مانند روز اول براق خواهد بود. در عین حال درخشش سطح استیل با انواع طرح ها و تزیینات شهری و سنتی به خوبی هماهنگ می شود.

5- قابلیت بازیافت 100%: علاوه بر مزایایی که تاکنون ذکر شد، استفاده از این ظروف نقش مهمی در تکامل و پایداری چرخه انرژی دارد. بنابراین به دلایلی هرگز در آشپزخانه استفاده نمی شود. آنها را می توان در چرخه تولید فولاد ضد زنگ استفاده مجدد کرد. زیرا فولاد ضد زنگ 100% قابل بازیافت است. به طوری که 50 تا 60 درصد تولید فولاد ضد زنگ معمولا از قطعات بازیافتی ساخته می شود.

6-اقتصادی: به طور کلی، هر نوع وسیله ای که از فولاد ضد زنگ ساخته شده باشد، ارزان است. از آنجایی که از ویژگی های آن دوام و دوام بالایی است، بنابراین نیازی به تعویض طولانی مدت ندارد و می توان سال ها از آن استفاده کرد.

معایب استفاده از ورق های فلزی در آشپزی:

در مقایسه با سایر مواد، مخازن فولادی دارای معایبی هستند. البته مزایای این دستگاه ها بیشتر از معایب آن است. یکی از معایب ظروف استیل این است که در زمان پخت به روغن یا چربی بیشتری نسبت به تابه های نچسب نیاز دارند. ممکن است مقادیر کمی از عناصر آلیاژی مانند کروم و نیکل به غذاها اضافه شود. اگرچه کروم یک ماده مغذی در نظر گرفته می شود، اما می تواند باعث آلرژی شود. این سازمان بهداشتی معتقد است که وجود نیکل در ادویه جات تأثیر نامطلوبی بر سلامت انسان ندارد و تنها در افرادی که به نیکل حساسیت دارند می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند. اما یکی از مشکلات فولاد ضد زنگ رسانایی حرارتی ضعیف این فولادها است. بنابراین، ظروف استیل ضد زنگ حرارت را به طور یکنواخت منتقل نمی کنند. به همین دلیل وقتی مستقیم روی آتش قرار می گیرد قسمتی از آن گرم می شود و باید مرتب غذا را هم زد تا داغ شود. برای انتقال حرارت بهتر، در برخی از انواع جدید این قابلمه ها، صفحه مسی یا آلومینیومی زیر قابلمه قرار می گیرد. هر چه ضخامت این صفحه بیشتر باشد، توزیع حرارت بهتر است.

ورق استیل 304 در تولید ظروف آشپزخانه

در بین فولاد ضد زنگ، ورق استیل 304 به طور گسترده در ساخت وسایل خانگی مانند لوازم آشپزخانه استفاده می شود. گرید 304 ارزان ترین ورق فولادی فولادهای آستنیتی است. همچنین دارای سطح صیقلی است و با 18-20٪ کروم و 8-10٪ نیکل، در بسیاری از محیط ها مقاومت خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می دهد.

چکش خواری فوق العاده این آلیاژ یکی از اصلی ترین ویژگی هایی است که باعث استفاده از آن در ساخت لوازم آشپزخانه مانند ظروف پخت و پز شده است. ورق فولادی 304 را می توان با فرآیندهایی مانند کشش عمیق تشکیل داد. به همین دلیل در طیف وسیعی از لوازم آشپزخانه مانند سینک ظرفشویی و انواع ظروف استیل که باید در حین تولید شکل داده شوند تا به شکل نهایی خود برسند استفاده می شود. این فولاد معمولاً در طی مراحل شکل دهی نیازی به آنیلینگ ندارد. فولادهای آستنیتی به سرعت سخت می شوند. به همین دلیل برای رفع تنش های داخلی، پس از فرآیند شکل دهی آنیل می شوند.

فرآیندی برای تولید ظروف فولادی از ورق فولادی 304

برای تولید ظروف توخالی معمولاً ورق فولادی مهفا را به ابعاد خاصی برش می دهند. سپس از ورق بریده شده از رول، مقاطع دایره ای شکل به شکل ظرف مورد نظر (مثلا ظرف) بریده می شود. پس از این مرحله، قطعات دایره ای تحت فرآیند فشرده سازی هیدرولیک و کل فرآیند کار قرار می گیرند.





:: بازدید از این مطلب : 1032
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : اخبار رسمی
ت : شنبه 11 آذر 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');