هفت روز تا حمام خان یزد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

 

این خانه اتاق هایی متعدد داشت که مقابل آن رواقی وجود دارد. سکوهای بخش شاه نشین که زمانی محل نشستن و شستوشوی افراد بود، اکنون فرش شده است و می توانید با نشستن بر روی آن ها و با بستن چشم خود، صدای همهمه حمام، شرشر آب و فریاد حمامی ها و دلاک ها برایتان تداعی شود. این نقاشی ها زمانی که این حمام مورد بازسازی نهاده شد و در زمان قاجار کشیده شده اند. در حال حاضر می توان قسمت هایی از نقاشی هایی که بر روی دیوارهای این بخش از حمام کشیده شده بوده را دید که بسیار زیبا کشیده شده اند. در حمام خان چه خواهید دید؟ با گذر از دری دیگر وارد قسمت سربینه حمام خواهید شد که اکنون فضای رستوران است و در همان ابتدای ورود می توانید بلیط خود را از فردی که دم در نشسته است، تهیه کنید. دالان فضایی است كه سلسله مراتب ورود و خروج و سربینه را ایجاد میكند. این دالان شما را به ميانه ضلع شمالي سربينه می رساند. حدود 200 سال پیش، با حداقل ابزار و علم مهندسی، آب به این حمام می رسید، گرم می شد و در تمام روز، حمام نورگیری عالی داشت. در این زمان باغ خارج از حصار شهر یزد قرار داشت. این کاخ و عمارت به حدی زیباست که شاید بتوان از همین باغ به سمت بهشت حرکت کرد. تزیینات کاخ هشت بهشت اصفهان و کاشی کاری های باشکوه آن شامل انواع نقاشیهای پرندگان، خزندگان و شکارچیان است. گرمخانه: گرم خانه این حمام ساده و مربع شکل است که انتهای آن به خزینه راه پیدا می کرد. حمام خان در زمینی به مساحت 1170 متر مربع و با زیر بنای 900 متر مریع بنا گردیده که شامل بخشهای مختلفی از جمله گاوروتون، شاه نشین، خزینه می باشد.

masjed jame esfahanDr Ata Omidvarمسجد جامع اصفهان فیلم عطا امیدوار در این دوره بخشهای زیادی از این باغ مورد مرمت قرار گرفتند و هم اکنون نیز باغ دولت آباد یزد به یکی از جاذبههای گردشگری شهر یزد تبدیل شده است. از بلوار دولت آباد میتوانید به این جاذبه گردشگری زیبا دسترسی پیدا کنید. از مصالح به کار گرفته شده در ساخت باغ دولت آباد یزد میتوان به سنگ مرمر، آجر، خشت و شیشه اشاره نمود. به طور کلی این ماهی ها براساس طبع و نوع محیطی که باید در آن زندگی کنند دسته بندی شده اند. از ویژگیهای دیگر معماری این دوره سکوت و درونگرایی به دور از هر گونه جلوهگری آن است. شما به پل خواجو چه امتیازی میدهید؟ در صورتی که بخواهید باغ بلبل و نمای بیرونی عمارت را ببینید، دربهای اینجا همیشه به روی شما باز هستند. 9. گاورو: این فضا برای کشیدن آب از چاه است و به خاطر حرکت گاو، فضایی باریک، طویل و شیب دار می باشد. در مورد علت ساخت کلیسا توسط خواجه پطرس، نقل شده است که وی روزی قصد ورود به کلیسای مریم را داشته که به دلیل ازدحام جمعیت، ورود برای وی ممکن نشده است و او در حالی که از این اتفاق آزرده خاطر شده بود، در مسیر برگشـت تصمیم بـه ساخت کلیسایی در نزدیکی کلیسای مریم می گیرد. این حمام با سبک معماری دورههای زندیه و قاجار در مساحتی بالغ بر ۱,۱۵۰ متر مربع توسط محمد اسماعیل خان نوری، حاکم وقت کرمان بنا شد؛ بنایی که پس از بازسازی در سال ۱۳۶۹ به رستوران و چایخانه سنتی تبدیل شد. سربینه: سربینه مربع شکل و فضای آن وسیع است و بخش میانی آن توسط چهار ستون آجری جدا شده. از اینجا به بعد لازم است کسی که میخواهد درباره چهارباغ تصمیمی بگیرد، به سیر تحول آن تسلط پیدا کند و رد پای امتداد خیابان چهارباغ را در دورههای تاریخی مختلف مورد توجه قرار دهد؛ اینجا یک محور شریانی شهری است که به صورت شمالی جنوبی نقش مهمی ایفا میکند.

آیا به نظر شما محدود کردن دسترسی وسایل نقلیه به این خیابان میتواند به بقای آن کمک کند؟ سطوح داخلی سربینه در اصل با نقاشی هایی مزین بوده كه امروزه تنها بخشی از آن تزیینات برجای مانده است. دیوارهای داخلی سربینه در گذشته با نقاشیهای زیبایی منقوش شده بودند كه امروزه متاسفانه بخش اندكی از آنها باقی مانده است. با بازدید از حمام خان یزد، می توانید به صورت کامل با معماری سبک قجری در شهرهای کویری ایران آشنا شوید. این حمام قجری را امروزه به خوبی بازسازی کرده اند و به همین خاطر بازدید از آن، تجربه بسیار خاصی خواهد بود. امروزه این حمام با تغییر كاربریاش به رستوران از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب پذیرای اهالی یزد و گردشگران است. رستوران خان همه روزه بین ساعات 9 صبح تا 11 صبح باز است. این رستوران همه روزه با ظرفیت ۱۲۰ نفر همراه با كاركنان مجرب و كارآزموده آماده پذیرایی از مهمانان است. میباشد تاسیس گردید که باوجودفقدان وسائل وبازرس کافی درطول این مدت بازرسان کاراداره نامبرده بدفعات اغلب کارخانههای حوزه تهران رابازرسی وتعلیمات لازم را راجع به رفع نواقص حفاظتی وبهداشتی ورفاهیت کارگران ودربعضی موارد همراه بانقشههای فنی برای ساختمان حفاظ ماشینهای مربوط به کارخانههای نامبرده دادهاند وبعلاوه بیکی ازبازرسان کاراین وزارت باتفاق آقای دکتر لویس کارشناس بهداشت صنعتی که ازطرف سازمان بین المللی کاربایران اعزام شده بود بهزینه سازمان ملل متحد باستانهای مازندران - آذربایجان - گیلان وشهرستانهای قزوین - تهران - کرمانشاه وزنجان مسافرت نموده اکثرکارخانههای حوزه استانها وشهرستان هافوق الذکر رابازرسی وبرای رفع نواقص بهداشتی وحفاظتی توصیههای لازم رادرمحل باولیا کارخانههای مربوطه نمودهاند. جالب است بدانید که بافت تاریخی یزد دارای 77 محله با قدمتی به طول 2500 سال می باشد که تمامی آن ها در سازمان ملی میراث جهانی یعنی یونسکو به ثبت رسیده است. همه ی آنچه در یزد می بینید به بناهای تاریخی آن ختم نمی شود.

امروزه با تغییر کاربری این مکان به رستوران، تغییر و تحولاتی در آن صورت گرفته است. گرمابه طوری ساخته شده است تا پایینتر از سطح زمین قرار بگیرد و این موضوع علاوه بر تسهیل دسترسی به آب سالم، باعث خنكشدن هوای حمام هم میشد؛ بهگونهای كه در تابستانهای بسیار داغ یزد، دمای آن به ۲۰ درجه سانتیگراد میرسید. چاله حوض: در ورودی گرمخانه، حوضچه ای با نام “چاله حوض” ایجاد می شد که آن را با آب ولرم پُر می کردند تا مشتری قبل از ورود به گرمخانه، پای خود را در آن بشوید و دمای بدنش را متعادل کند. آثار تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد که یکی از آن ها حمام خان است. اگر می خواهید با ویژگی ها و توضیحات بیش تر این حمام شگفت انگیز یا رستوران امروزی بیش تر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. در ادامه به معرفی تاریخچه حمام خان می پردازیم پس با ما در دسترسی به حمام خان همراه باشید. خزینه: به دلیل تغییرات در حمام، اکنون خزینه آن، به گرخانه حمامِ بزرگ متصل شده است. اگر تجربه استفاده از حمام های عمومی که دارای خزینه و گرم خانه بودند را داشته اید، بازدید از حمام خان برای شما یک نوستالژی بسیار عالی خواهد بود.

در میانه پل خواجو، ساختمانی مخصوص، که به بیگلربیگی شهرت دارد بنا شدهاست، که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود و هماکنون نیز وجود دارد و طاقهای آن دارای تزئینات نقاشی بسیار زیبایی است و در واقع پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشیکاری آن از دیگر پلهای زاینده رود مشهورتر است. در قرن هفده میلادی این میدان از جمله زیباترین میدانهای جهان به شمار میرفت و هم اکنون نیز این توصیف بر آن رواست! که به هنگام ورود به دربار پادشاهی باید با حالت تعظیم و کمی خمیده وارد کاخهای سلطنتی شوید. 1. دالان: بین ورود و خروج و بعلاوه سربینه سلسله مراتبی را ایجاد می نماید. کاشی های لاجوردی این حمام حس آرامش را به افراد منتقل می نماید. 7. خزینه: فضایی است که گرمخانه و تون را به هم متصل می نماید. حمام خان (گرمابه نور) دارای سه مسیر دسترس است كه آن را به میدان خان ، بازارچه كاشیگری و بافت مسكونی مجاور مرتبط می سازد. حمام خان مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار است و بهعلت اینكه بیشتر بزرگان شهر از آن استفاده میكردند، به حمام خان مشهور شد. این سالن بر طبق کتیبه آن، در مکان ساختمان قبلی که به همین شکل بوده و ویران گردیده، برپا شده است. این ساختمان به شکل هشت ضلعی بوده و بادگیر آن از نوع هشت تنبوشهاست. خانه ای برای “گرمابه دار یا حمامی” که اداره حمام و کارگران آن را بر عهده داشت، بر روی بام در نظر گرفته شده بود.

جالب است بدانید که این بنا را از نظر ارتفاع، کمی پایین تر از بناهای دیگر قرار داده اند تا آب به خوبی به آن برسد. این بازار که از قدیمی ترین و بزرگترین بازار های خاورمیانه است در سفرنامه های بسیاری از جهانگردان بزرگ دنیا از آن یاد شده است. یزد از جمله استانهای تاریخی و منحصر به فرد و یکی از زیباترین شهرهای خشتی دنیا است که با داشتن جاذبههای زیبا و کم نظیر، همه ساله گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جلب میکند. امروزه بسیاری از حمام های تاریخی در ایران به رستوران تبدیل می شود که می توان گفت کاربری مناسبی برای چنین فضاهایی نیست. حمام خان یزد یکی از این حمام است که اکنون به رستوران تبدیل شده است. این بنا در مجاورت میدان خان و بازارچه كاشیگری واقع گردیده و توسط محمدتقی خان - سر سلسله خاندان مشهور به خوانین یزد كه در سال 1161 ه. این بنا در مجاورت میدان خان و بازارچه کاشیگری واقع گردیده و توسط محمدتقی خان - سر سلسله خاندان مشهور به خوانین یزد که در سال 1161 ه. این ایوان به دلیل داشتن تزییناتی از قبیل کاشی معرق با نقوش اسلیمی و گیاهی و گره چینی شهرت دارد. گرچه در گذشته این کلیسا به محدوده وسیعتری خدمترسانی میکرد و گاهی اوقات حتی ارامنه کشور هند نیز برای انجام امور اداری خود به کلیسای وانک مراجعه میکردند، امروزه تنها به مناطق جنوبی ایران خدمات ارائه میکند.کلیه امور اداری مربوط به ازدواج و فوت و ولادت، از قبیل تنظیم سند و بررسی شکایتهای قضایی ارامنه در بخش اداری کلیسای وانک انجام میشود. دوم، حضور گونه های تهدید شده و در معرض خطر، آن هم به تعداد نسبتاً قابل تأمل کمی عجیب است؛ گونه¬هایی از قبیل لاک پشت سبز، تاس ماهیان، کوسه ماهیان، سپر ماهیان و برخی از انواع ماهیان مرجانی؛ آیا نمونه های این مجموعه میکروچیپ دارند؟

می شناسیم. این استان در تمام طول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. تعداد آتشکدهها بسیار بوده و تأسیس آنها به زمان خیلی پیش از ظهور زرتشت ، یعنی زمان پیشدادیان (هوشنگ و جمشید) میرسیده است . قسمتی از محراب مسجد جامع کبیر یزد ، کاشیکاریهای ظریف و کوچکی است که به شکل کرۀ زمین طراحی شده و در آن تمامی رنگهای به کار رفته در کاشیکاریهای سراسر مسجد به کار رفته است. نورگیر سربینه حمام خان، در کل روز این حمام را روشن نگه می دارد و به شکل زیبایی در گنبد آن نهاده شده است. سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: حمام خان معروف به گرمخانه نور حمامی است که از سوی محمد تقی خان بافقی حاکم یزد در سال ۱۲۱۲ (ه. ۲ - فعال شدن فضا برای گروه های مختلف جامعه در اوقات مختلف شبانه روز. به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، شهر یزد دومین شهر زیبای خشتی در جهان دارای جاذبههای گردشگری و تاریخی بسیاری است که به شهر بادگیرها و آتش و آفتاب نیز مشهور است. شهر زیبای اصفهان علاوه بر آثار تاریخی و جاذبههای گردشگری، دارای مراکز خرید مدرن و بازارهای سنتی بسیاری است. دالان های تو در تو و عریض و طویل، یادگار اشکانیان برای ایرانیان عصر مدرن است. برگزاری بازی چوگان که در عصر صفویان بسیار پررونق بود، در این محل انجام میشد و هم اکنون دو دروازۀ سنگی چوگان در قسمت شمال و جنوب میدان، باقی مانده است.

این مكان بهمنظور پوشیدن لباس و آمادهشدن برای ورود به گرمخانه (محل شستشو و تطهیر بدن) به كار میرفت. سربینه در واقع فضایی برای عوض کردن لباس و آماده شدن برای رفتن به گرمخانه می باشد. به گزارش پیکورو، شهر تاریخی یزد از جمله شهرهای زیبایی است که در ایران زبانزد می باشد. حتی جوانانی که فقط از حمام های شخصی داخل خانه استفاده کردند نیز با کمک این حمام می توانند سبک زندگی قدیم را بهتر از قبل بشناسند. البته این حمام برای عموم آزاد بوده و حتی افراد کم بضاعت نیز به این مکان می آمدند. در گذشته حمام ها کاربردهایی به غیر از استحمام نیز داشته و افراد برای اوقات فراغت و آرامش نیز به این حمام ها می آمدند حتی می توان گفت افراد برای حل مسائل و بعلاوه عبادت نیز در این مکان ها حضور داشتند. این باغچه ها مزین به گل های فصلی، دائمی و درختچه های زینتی هستند که طراوات خاصی به محیط بخشیده اند و فضایی روح نواز را ایجاد نمده اند. جالب است بدانید که قدیمیها باور داشتند که چشم شیطان به داخل حمام نگاه میکند. البته وقتی از بناهای تاریخی و قدیمی صحبت می کنیم باید بدانید که از نظر زیبایی و چشم نوازی چیزی از شیک ترین مکان ها کم ندارند. این باغ در مجاورت زاینده رود قرار گرفته و از خوش آب هوا ترین قسمت های اصفهان است، دلیل سرسبزی این باغ نیز می تواند همین باشد. در اصفهان و جوار این باغ با شکوه ترین بناهای تاریخی این شهر از جمله مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو، مشجد جامع عباسی(مسجد امام) و سر در قیصریه سر بر آسمان می سایند. چهار ایوان مسجد جامع اصفهان شامل ایوان درویش در ضلع شمالی، ایوان صاحب در ضلع جنوبی، ایوان استاد در ضلع غربی و ایوان شاگرد و عمر در ضلع شرقی هستند.

شاه نشینی هم در وسط ضلع شرقی آن دیده می شود که به کلِ فضای گرمخانه اشراف دارد. نقاشی های فضای شاه نشین حمام از گذشته، بر روی دیوارها باقی مانده اند و از زیبایی آن ها هیچ کم نشده است. روش گردآوری داده ها به صورت مطالعات اسنادی-کتابخانه ای است. در این جا ۳۳ تونل بزرگ به طول ۵ تا ۱۰ متر وجود دارد که در آن ۶۵۰۰ گونه آبزی نگهداری میشود. در ضلع شرقی باغ و در انتهای محور اصلی یک آمفی تئاتر روباز قرار گرفته است که برای برگزاری نمایشگاه های مختلف و مراسم جشن و سخنرانی از آن استفاده می شود. حمام کوچک: حمام کوچکِ خان که در جنوب شرقی مجموعه قرار دارد نیز دارای سربینه، گرمخانه و خزینه بود و زنان از این حمام استفاده می کردند. ورودی دیگر حمامِ بزرگ در حیاط کوچکِ واقع در ضلع شمال شرقی حمام است که به دالان راه دارد. یکی از اتاق های این ساختمان اختصاص به آتش سوزها داشت و مخصوص آتش سوزی بود. حمام های سنتی از سه بخش اصلی سربينه، میاندَر و گرمخانه تشکیل می شدند که حمام خان علاوه بر آن ها، استخر و شاه نشینی هم در کنار گرمخانه داشت. میاندَر: برای جلوگیری از تبادل دما و جهت تنظیم دما و رطوبت، بین سربینه و گرمخانه، فضایی به نام “میاندَر” که راهرویی پیچ و خم دار بود، ایجاد می کردند که در برخی از حمام ها این فضا مجلل تر بود و از ترکیب راهرو و هشتی تشکیل می شد و تزییناتی هم داشت.

ضلع شمالی این کوه که دخمه ها در آن قرار دارد را کوه دخمه می گویند. در این میان، حمام خان یزد از آن جمله ابنیه تاریخی خوش شانس بوده است. جالب است بدانید، امروزه این حمام یکی از بهترین رستوران های سنتی یزد به شمار می آید! ورودی حمام کوچک : راه ورودی و رسیدن به سربینه حمامِ کوچک، از طریق پلکان بام واقع در این حیاط است. پس از ورود، از طریق سَردری عمیق، به دالانی طولانی وارد می شوید. مسافران سفر زمینی از تهران به بندرعباس با توجه به طولانی بودن مسیر، زمانی را برای صرف غذا توقف خواهند کرد. به طور مثال راه پله تاریک این حمام حالا به سمت چایخانه و رستوران می رود و چراغانی شده است. با گذر از درِ چوبی قدیمی با کلون های زیبایش، وارد راهرویی با سقف های گنبدی شکل و دیوارهای مرمت شده خواهید شد که زمانی تاریک بود و بوی رطوبت از همان بدو ورود به مشام می رسید، اکنون فضای آن روشن است و رنگ سفید دیوارهای بلندِ آن خودنمایی می کند. شهر یزد بزرگترین شهر و مرکز ایران می باشد که در نزدیکی جاده ابریشم و در دل بیابان های ایران قرار گرفته است، این شهر در قرن پنجم میلادی هنگامی که مارکوپلو از آن جا دیدن نمود به نام شهر یزد توصیف شد.

ویژگی و معماری حمام خان یزد سبک معماری این حمام طوری طراحی شده که در عین زیبایی و سادگی، هر گردشگری را به خود جذب می کند. برای خرید بلیط آکواریوم اصفهان میتوانید از خدمات گردشگری هتلی استفاده کنید که در آن اقامت دارید. یک تونل شش کیلومتری، آن هم در عمق شش متری زمین! با این وجود این تغییر کاربری آن چنان دلنشین نیست و بهتر بود که هنوز هم این مکان حمامی برای عموم بود تا ذات خود را حفظ می کرد. وسعت بانک شاهی حدود 600 متر است که در آن زیبایی معماری قدیمی به اوج میرسد. ساکنین این شهر کویری؛ با گذاشتنِ خشتی بر روی خشت دیگر، توانستهاند خانهها، آبانبارها، مساجد و بناهای ارزندهی خشتیِ زیادی از خود به جای بگذارند. محلههای قدیمی زیادی در یزد وجود دارد که شاید حال و هوای آنها را در هیچ کجای دیگر تجربه نکنید. در بین شهرهایی که در مرکز ایران قرار دارند، یزد حال وهوای دیگری دارد. زرتشتیان مجبور شدن که آتش رو به غاری در کوه «اِشکفت یزدان» (بین عقدا و پارس بانو) انتقال بدن وآتش وَرهُرام رو به مدت 30 سال از آسیب بیگانهها حفظ کنن. این حمام پائین تر از سطح زمین بوده و به همین علت فضای حمام به خصوص در تابستان ها که هوا بسیار گرم است، خنک و مطبوع می شود. بنای حمام مشتمل بر ورودی ها ، سربینه ، گرمخانه و فضاهای مرتبط با آنها و همچنین استخری در كنار گرمخانه می باشد. از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبلاگم بهره می برم، همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع، آزاد و باعث خوشحالی من است. در بررسی های به عمل آمده از این باغ وسیع، اینگونه ذکر می شود که قسمتی از باغ آئین در سال 1370 تخریب شده تا یک بلوار در شهر یزد ایجاد شود.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از اجاره ماشین برای سفر ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.





:: بازدید از این مطلب : 20192
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : اخبار رسمی
ت : یک شنبه 23 مهر 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');