تولد یک قالب جدید برنامه نویسی رادیویی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)


محمدحسین صوفی معاون صدای رسانه ملی از تولد قالب های جدید برنامه در شبکه های مختلف رادیویی خبر داد و از برنامه سازان برای تولید محتوا در این قالب ها استقبال کرد. وی در گفت و گو با «جام جم» به ظاهر فرمت هایی مانند psa، mini-feature، promotion و jingle اشاره کرد و گفت: فرمت های جدید و تازه ای هستند که توسعه دهندگان می توانند با آن ها پیام هایی را با تاثیر و محتوای بیشتر به شنوندگان برسانند. . به تهیه کنندگان توصیه می شود قوانین برنامه نویسی در این قالب ها را بدانند تا شاهد تحقق شعار ایده های نو و تحول محتوا باشند.

صوفی از برگزاری یک کنفرانس کوچک نمایشی زهرا شیراحمدی و اعلام عمومی یک روز قبل از شروع جشنواره می گوید: اینها روش های مفید و کاربردی هستند. این تکنیک‌ها قبلاً در رادیو مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما همه اجزای این ویژگی‌ها توسط یک برنامه‌نویس توسعه داده نشده‌اند. از طریق دوره های آموزشی که قبل از برنامه با اساتید خارج از کشور انجام دادیم، آثار تهیه شده در این دپارتمان مورد ارزیابی قرار می گیرد و شرکت کنندگان نقاط ضعف خود را اصلاح می کنند. ما شاهد رقابت تولیدکنندگان در دو دسته جدید (سطح عمومی PSA) بودیم و کوچک هستیم.

امسال 20 اثر در بخش اعلام شده به جشنواره راه یافتند که 6 اثر خارجی و 14 اثر از ایران بودند. از این میان در مجموع 6 اثر انتخاب شد. قبل از جشنواره دوره های آموزشی برگزار شد و اساتید خارجی به تدریس این رشته های جدید پرداختند. این اساتید در کلاس های خود نمونه کارهایی را در قالب تبلیغات دهه 1980 در انگلستان بیان کردند. اما آثار برنامه نویسان ایرانی همگی در سال گذشته تولید شده است.

فضایی برای ارائه پیام های مورد علاقه عمومی

رضوی نژاد، دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی رادیو با نگاهی به جشنواره psa سال گذشته رادیو سلامت می گوید: تمرکز بر این قالب پس از برپایی جشنواره بیشتر شد. این قالب با ماهیت شبکه بهداشت بسیار سازگار بود. البته PSA به حوزه سلامت محدود نمی شود. PSA در حوزه اخلاقی و اجتماعی نیز قابل انجام است. هر چیزی که کاربرد عمومی داشته باشد و یک تبلیغ تجاری نباشد یک PSA است.

توسعه دهندگان وب خارجی هزینه کمی برای برنامه نویسی از این طریق می پردازند، زیرا آن را به عنوان یک کار خیریه می دانند. به عنوان مثال، پروفسور راسل در کلاس های خود توضیح داد که یک ایستگاه رادیویی برای پخش یک PSA 200 دلار دریافت می کند. اگرچه اگر این کار تبلیغاتی بود، او 2000 دلار دریافت می کرد. شبکه جهانی اینترنت موظف است این گونه مشاغل را با تخفیف 80 درصدی تبلیغ کند.

وی با اعلام این خبر مبنی بر اینکه قالب تبلیغاتی در جشنواره سال آینده گنجانده می شود، خاطرنشان می کند: Jingles قالب دیگری است که به جشنواره سال آینده اضافه می شود. جینگل یک افکت صوتی است که شما را با وب آشنا می کند. مثلا رادیو ایران یک صدای جینگلی دارد که می گوید صدای زنگ ملی یک شبکه ایرانی نمی تواند بیشتر از 5 ثانیه باشد. این آثار منبع خوبی برای مکان یابی ایستگاه های رادیویی هستند.

Psa مخفف 3 کلمه در تبلیغات عمومی است، رضوی نژاد می گوید: مثلا یک قطعه 90 ثانیه ای تولید می شود که تبلیغ تجاری نیست اما محتوای آموزشی ارائه می کند. به عنوان مثال توصیه می شود به نظافت توجه کنید. یک ویژگی کوچک، خبری است که به سادگی بیان و به صورت داستانی و مثال زدنی بیان نشود. مثلاً در وسط یک حادثه فردی را بگیرید و داستان اتفاقی که افتاده را برای او تعریف کنید. این فرمت ها در کشورهای دیگر رایج است. توسعه دهندگان داخلی در کشور این برنامه ها را در گذشته انجام داده اند، اما همه اجزای آن را رعایت نکرده اند.

تبلیغات خلاقانه و اغراق آمیز ایرانی

مرضیه طبرستانی یکی از نمایندگان اداره PSA می گوید: آگهی یک سکانس ترافیکی تهیه کردم که در 23 ثانیه نسبت به تصادفات رانندگی هشدار دادم. این برنامه را کودکی روایت می کرد که پدرش پشت فرمان خوابش برد و تصادف کرد.

به گفته این تهیه کننده، Psa به عنوان یک آنونس در بین برنامه های ایرانی شناخته می شود و برای رادیوهای خارجی در صورتی که محتوا از سوی شرکتی غیرتجاری واگذار شود، به آن اثر پسا گفته می شود. اما در ایران چنین تفاوتی وجود ندارد. در رادیو ما بین اعلام و تبلیغ فرق است. تبلیغ - ترویج برنامه های رادیویی; یعنی اجزای یک برنامه رادیویی را توصیف می کند.

طبرستانی ادامه می دهد: در این دوره از جشنواره، سخنران بیرونی به نام راسل کارگاهی با عنوان PSA برگزار کرد. در آنجا برنامه نویسان متوجه شدند که کارشان چقدر با آنچه باید باشد متفاوت است. راسل معتقد بود ایرانی ها در تبلیغات خلاقیت خوبی دارند. اما مشکل آنها این است که در محتوای پیام به شدت اغراق می کنند. به عنوان مثال، او در کلاس از ما خواست تا در مورد خطرات آب نبات های آلوده به سرب اطلاعیه ای بدهیم. راسل گفت اعلامیه های شما بر اساس این تاپیک، هشدار مثل بمب است! راسل همچنین تاکید کرد که ساده ترین، همیشه بهترین است. هرچه نمایش ساده‌تر باشد، ارتباط مخاطب با آن آسان‌تر است.

ارائه کوتاه یک مستند بلند در یک فیلم بلند کوتاه

الهه بیات نیز یکی از برگزیدگان جشنواره خدمات زهرا شیراحمدی در رشته PSA است که کاری با موضوع تحکیم خانواده انجام داده است، می گوید: کودکی این برنامه را در 100 ثانیه گفت. از نظر قانونی، اطلاعیه های خدمات عمومی می تواند 90 ثانیه طول بکشد، اما هیئت انتخاب با توجه به فرمت جدید این برنامه در ایران، این مدت را به 10 ثانیه کاهش داد.

به گفته این تهیه کننده، امسال اولین سال تولید این فرمت های برنامه سازی مانند psa، نسخه مینی، جینگل و پرس تبلیغاتی کتاب های رادیویی ایران است. همه این کارها سال گذشته انجام شد. اعلان با psa متفاوت است. PSA باید خدمات مدنی را ارتقا دهد. اما تبلیغات می تواند به یک محصول تجاری مرتبط باشد. سال گذشته رادیو سلامت جشنواره PSA را برگزار کرد و از برنامه سازان خواست تا آثاری با موضوع سلامت ارائه کنند. این جشنواره شروع خوبی برای برنامه ریزی در این قالب است بیات که در زمینه مینی فیچر نیز اثری را به جشنواره ارسال کرده است، گفت: مینی فیچر یک مستند کوتاه است. برنامه نویس می تواند چکیده ای از یک سند طولانی را در قالب یک گونه کوچک بگیرد. در این قالب، یک رویداد به طور مستقل ظاهر می شود. در این ویژگی کوچک با یک دختر سرطانی، پزشک و خانواده اش صحبت می کنم و توضیح می دهم که این بیماری قبل از 5 سال قابل درمان است.

وی با اشاره به تفاوت آثار ایرانی و خارجی در حوزه مینی فیچر توضیح می دهد: ایرانی ها به دنبال پیچیدگی ساختاری و حاشیه سازی هستند و می خواهند کار جذاب باشد. این پیچیدگی توسط ضربات بلند یا جلوه های صوتی ایجاد می شود، اما برنامه های خارجی محتوا محور و ساده هستند. به عنوان مثال، بسیاری از مردم دیالوگ صحبت می کنند و موسیقی در ابتدا و انتهای نمایش شنیده می شود. اما برای اهمیت دادن به مراسم، ایرانی ها موسیقی پخش می کنند و صدا را دستکاری می کنند. استادی که کلاس ما را تدریس می کرد در مورد این چیزها حرف های زیادی برای گفتن دارد.





:: بازدید از این مطلب : 2132
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : اخبار رسمی
ت : جمعه 20 مرداد 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');