شاخه های علوم غریبه چیست؟ معرفی علوم مرموز و شگفت انگیز


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

 

شاخه‌های علوم غریبه چیست؟ تابه‌حال نامعلوم غریبه به گوشتان خورده است؟ در ارتباط با شاخه‌های آنچه می‌دانید؟ همان‌طور که از نام آن پیداست، علوم مرموزی هستند که ما در این مقاله از مجله جوان ایرانی به آن‌ها پرداخته‌ایم. علوم غریبه شامل چند شاخه اصلی و چند زیر شاخه هستند. موضوع این علوم نیروهای غیرعادی و اسرارآمیز می‌باشد. با ما همراه باشید تا به‌طور مفصل در ارتباط با این موضوع شگفت‌انگیز آشنا شوید.


معرفی علوم غریبه

علوم غریبه علوم مرموزی هستند که ریشه در باستان دارند. این موضوع را می‌توان از برخی جملات معروف که در ارتباط با این علم شنیده می‌شود فهمید. به‌عنوان‌مثال جمله “آنان که به یک نظر خاک را کیمیا کنند” اشاره به شاخه کیمیا علوم غریبه دارد. با این حال برخی از افراد این علوم را خرافاتی بیش نمی‌دانند. این علوم دسته‌ای از باورها و اعمال فرا طبیعی هستند که از حیطه علوم فیزیکی و مادی خارج‌اند. می‌توان گفت که شامل پدیده‌هایی ازجمله عرفان، معنویت و جادو می‌شوند. موضوع این علوم دانش‌های سری است که دور از دسترس علوم قرار دارند. گفته می‌شود که گاهی آگاهی و کنترل این علوم به انسان توانایی کارهای فوق‌العاده می‌دهد.

 

معرفی علوم غریبه
علوم غریبه جزو کدام علوم هستند؟

دانش بشری را می‌توان به دو بخش اصلی علوم غریبه (علوم خفیه) و علوم طبیعی (علوم متعارف) تقسیم‌بندی نمود. در نظام آموزش مدارس اسلامی قدیمی دو شاخه علوم وجود داشت. یک علوم جلیّه که شامل تب و منطق و هندسه و غیره می‌شد و مربوط به قوانین مشخصی بود. در کتاب‌ها نوشته می‌شد و تدریس می‌شد. دیگری علوم خفیه بود که به نیروهای مافوق طبیعت می‌پرداخت و از یاران نزدیک عالمانشان پنهان نمی‌ماند. اگرچه نمی‌توان این دو علوم را همان علوم فیزیک و متافیزیک دانست ؛ اما مشابهت بسیاری بین چنین تقسیم‌بندی‌هایی وجود دارد.

علوم طبیعی با سازوکارهای متعارف، از مقدمات معلوم به نتایج مطلوب می‌رسند. ازجمله این علوم می‌توان به فیزیک، ریاضی، جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی و غیره اشاره کرد. بشر با این دانش‌ها در زندگی جاری و طبیعی خود با این علوم سروکار دارد. علوم غریبه همواره توسط اربابان این فن، از انظار نامهربان و ناشناس آن پنهان بودند و تعلیم آن نیازمند شرایط خاصی بوده که آن‌ها در نظر می‌گرفتند.
شاخه‌های علوم غریبه

علوم غریبه به پنج شاخه اصلی کیمیا، لیمیا، سیمیا و ریمیا تقسیم می‌شود. شاخه‌های دیگری نیز مانند علم حروف و اعداد، علم افاق، جفر و خافیه وجود دارد که توضیح آن‌ها در کتاب‌هایی مانند “کلّه سرّ” شیخ بهایی و جلد اول کتاب المیزان، صفحه ۲۴۶ آمده است. برخی از اصلی‌ترین شاخه‌های علوم غریبه را در ادامه بررسی نموده‌ایم. با ما همراه باشید.

شاخه های علوم غریبهجوان ایرانی (irjavan.com)


علم کیمیا

تابه‌حال نام اکسیر و داروی جوانی را شنیده‌اید؟ علم اکسیر نام دیگر علم کیمیا است. این علم بر روی تغییر ساختار شیمیایی عناصر کار می‌کند. از دوران خیلی قدیم افراد به دنبال تبدیل مس به طلا بودند. در روایات و داستان‌ها آمده است که عرفا دارای علم کیمیا بودند و توانایی این کار را داشتند. البته بعدها این مسئله ازنظر تئوری نیز اثبات شد. در سال ۱۹۵۱ فردی که جایزه نوبل را دریافت کرد، توانسته بود مقداری از مس را به طلا تبدیل کند.


علم لیمیا

علم لیمیا همان علم تسخیرات است. احتمالاً در ارتباط با تسخیر جن و روح به‌وسیله انسان چیزهایی شنیده باشید. انجام این کار های خارق‌العاده در حیطه علم لیمیا جای دارند. با آموزش، این افراد می‌توانند جن و روح را در اختیار خود بگیرند و گفته می‌شود که برخی از پیامبران مانند حضرت سلیمان علم لیمیا را به کار می‌گرفتند و از قدرت جن‌ها در انجام امور بهره می‌بردند. افرادی که این علم را دارند می‌توانند روح را در بدن فردی دیگر منتقل کنند. افراد سودجو نیز قصد دارند با فراگرفتن این علم به اهداف مادی برسند و اجنه را به نفع خود تسخیر کنند.


علم هیمیا

جالب علوم غریبه علم هیمیا یا همان پیش‌گویی است. پیشگویان معمولاً از این علم با تکیه بر مستندات ماه و ستارگان اقدام به طالع بینی می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید خداوند خواسته است که آینده ازنظر انسان‌ها پنهان باشد. دلیل آن نیز آثار منفی است که بر روند زندگی می‌گذارد. ازآنجایی‌که خبر نداشتن از آینده به نفع انسان است، علومی مانند هیمیا که خبر از آینده می‌دهند ازنظر اسلام مکروه است.


علم سیمیا

علمی که جادوگران از آن استفاده می‌کنند علم سیمیا نام دارد. با آموختن این دانش افراد می‌توانند امور طبیعی دنیا را به‌طور عجیب‌وغریب تسخیر کرده و به تصرف خود درآورند. این دانش شامل تأثیر اراده و نیروهای قوی بر تخیلات و ذهن افراد است. افراد با کمک علم سیمیا می‌توانند در چشم و خیال مردم تغییراتی به وجود آورند که مردم تصور کنند چیز واقعی را می‌بینند؛ درصورتی‌که توهمی بیش نیست.
علم ریمیا

این علم نیز همان علم شعبده‌بازی است؛ یعنی افراد با آموختن آن یاد می‌گیرند که از توان نهفته‌ای که در اشیا و وسایل مادی وجود دارد استفاده نمایند و موجب شوند که فعل غریبی از آن‌ها صادر شود. کتاب‌های مختلفی در خصوص علم ریمیا ترجمه و چاپ‌شده‌اند؛ اما این علم دارای اسرار بسیار زیاد و نهفته است که هرگز فاش نشدند.

شاخه های دیگ علوم غریبه

علوم غریبه شاخه‌های دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:

جفر: پیشگویی حوادث (مخصوص ائمه)
رمل: پیش‌بینی رخدادها با نقطه، خط و شکل، چوب و سنگ‌ریزه
اعداد: تعیین حوادث آینده با رقم و شماره
ارفاق: در صرف در حوادث آینده با ترکیب عدد و شکل
خواص اسماء الله: آیات و سوره قران، حرز، تعویذ، دعا، ورد و ذکر و ختم
تفال: پیش‌بینی خیر و شر با مراجعه به قرآن یا چیزهای دیگر شرعی
استخاره: طلب خیر از خداوند توسط فال و قرآن یا تسبیح
طیره: پیش‌بینی بد یا شر بر اساس حرکات پرنده
اختلال الاعضا: نشانه‌شناسی حوادث از پریدن یا اختلال اعضا
اکتاف: پیش‌بینی آینده از نقطه خال، خط و رنگ استخوان شانه گوسفند
وهم و دم: بررسی حالت معنوی و روحی فرد از مشاهده و بازدم وی
قیافه شناسی: تعیین صفات خیر و شر هر شخص از روی ویژگی‌های بدنی به‌خصوص چهره
کف‌بینی: مشخص کردن اتفاق‌ها و برجستگی‌های روحی و شخصیتی انسان با مطالعه کف دست
خواص الاشیا: بررسی ویژگی‌های شگفت طبیعت جاندار و بی‌جان
اسطرلاب: به دست آوردن تقدیر و طالع با استفاده از ابزار مخصوص ستاره‌شناسی
تعبیر خواب: خبر دادن از حوادث گذشته یا آینده با نشانه‌شناسی از خواب
هیپنوتیزم: کنترل انسان توسط خواب مصنوعی
مانه تیزم: تأثیر بر اختیار و کنترل افراد از طریق نیروی درونی انسانی


علوم غریبه در قرآن

در قرآن داستان‌هایی مبنی بر وجود علوم غریبه ذکرشده است. به‌عنوان‌مثال در داستان حضرت موسی، فرعون از ساحران استفاده می‌کند. دشمنان پیامبران آنان را به سحر و جن‌زدگی متهم می‌کردند. حضرت سلیمان بر تسخیر جن و شیاطین، باد و حیوانات قدرت داشت. بعضی از مدبران معتقدند که قارون برای ثروتمند شدن از کیمیا استفاده کرده است. برخی از فقیهان فراگیری علوم غریبه را به‌شرط نداشتن فساد یا نداشتن ارتباط با سحر بدون اشکال دانسته‌اند. برخی نیز حتی مراجعه به این علوم را برای مطالب معمولی مانند پیدا کردن فرد یا کالای گمشده جایز نمی‌دانند.

 

علوم غریبه در قرآن

سفارش بزرگان این است که طالبان کمال، عمر ارزشمند و سرمایه نفس جوانی خود را صرف اموری ماندگار و اساسی کنند. علومی که آن‌ها را به عالم معنا و به هدف آفرینش و خلقت نزدیک‌تر سازد. به همین علت، آن‌ها فرزندان خود را از آموختن علوم غریبه و صرف عمر در راه تحصیل آن‌ها منع کرده‌اند. این‌گونه علوم با وجود داشتن آثاری مطلوب دارای آفات و آثار نامطلوب فراوانی نیز هستند. مدعیان فراگیری این علوم زیاد و درعین‌حال اساتید این فن که در کار خود خبره بوده و اهل شیادی و کلاه‌برداری نباشند، بسیار کم است. ورود به این راه خطراتی را در پی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به از دست رفتن ایمان و اعتقاد و سلامت فکر و اندیشه اشاره نمود.


سخن پایانی

همان‌طور که خواندید علوم غریبه به مجموعه‌ای از دانش‌هایی گفته می‌شود که سری و مرموز هستند. این علوم به شاخه‌های متعدی تقسیم‌بندی می‌شود. ازنظر برخی از افراد خرافات هستند و ازنظر برخی دیگر حتی در قرآن نیز نشانه‌هایی از آن دیده می‌شود. امیدواریم این مقاله از مجله جوان ایرانی به سؤالات ما در ارتباط با علوم غریبه پاسخ داده باشد.

 شاخه های علوم غریبه چیست؟ معرفی علوم مرموز و شگفت انگیز





:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
ن : اخبار رسمی
ت : شنبه 1 بهمن 1401
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');